Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Wzrost o 102 procent. Świetny rok dla wrocławskiego lotniska

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Blisko 2,9 mln pasażerów w Porcie Lotniczym Wrocław w 2022 roku. Minione 12 miesięcy wrocławskie lotnisko zalicza do szczególnie udanych. Liczba podróżnych podwoiła się względem poprzedniego roku i mocno zbliżyła do tej z rekordowego 2019 roku, a przewoźnicy chętnie uruchamiali nowe połączenia z Wrocławia.
Wzrost o 102 procent. Świetny rok dla wrocławskiego lotniska

Wzrost o 102 procent. Świetny rok dla wrocławskiego lotniska
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Wzrost o 102 procent. Świetny rok dla wrocławskiego lotniska
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Ponad 100-procentowy przyrost liczby pasażerów w porównaniu z rokiem 2021 i prawie 50-procentowy wzrost liczby operacji lotniczych. Rok 2022 Port Lotniczy Wrocław zalicza do wyjątkowo udanych. Łącznie w całym 2022 roku wrocławskie lotnisko odnotowało ruch lotniczy na poziomie 2,9 mln pasażerów, co w porównaniu do roku 2021 stanowi 102 proc. wzrostu

i tylko 19 proc. mniej niż w rekordowym 2019 roku, kiedy to z lotniska skorzystało 3,5 mln pasażerów.

W ostatnich 12 miesiącach wykonano prawie 28 tys. operacji lotniczych, co daje wynik o 48 proc. wyższy niż w 2021 roku i o 15 proc. niższy niż w 2019 roku.

- Ruch lotniczy zbliżył się do poziomów sprzed pandemii. W połowie roku spodziewaliśmy się ruchu pasażerskiego na poziomie 2,5 mln pasażerów, ale miesiące wakacyjne, a także dobra jesień pozwoliła nam zamknąć rok z nadspodziewanie wysoką liczbą blisko 2,9 mln pasażerów – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Rok 2022 to również zmiana w trendach w podróżowaniu. Pasażerowie znacznie chętniej wybierali typowo wakacyjne kierunki, decydując się na ofertę low cost i czartery. Dlatego miniony rok zdecydowanie należał do lotów niskokosztowych. Ruch w tym sektorze kształtował się na poziomie 1,8 mln pasażerów, co daje wzrost o blisko 120 proc. w porównaniu do roku 2021. W stosunku do rekordowego 2019 roku liczba ta była niższa jedynie o niecałe 15 proc.

– Podróżni w tym roku decydowali się na krótsze, ale za to częstsze wyjazdy. Popularnością cieszyły się zwłaszcza niskokosztowe loty w południowe rejony Europy, a liczba podróżujących do Włoch czy Grecji podwoiła się w stosunku nawet do roku 2019 – zaznacza Dariusz Kuś.

W skali rok do roku duże wzrosty odnotowano również w krajowym ruchu niskokosztowym.

W 2022 roku było to 66 tys. pasażerów, co oznacza 106 proc. wzrostu do roku 2021 i ponad 35 proc. do roku 2019.

Dobre statystyki

Najlepszymi miesiącami pod względem liczby pasażerów na wrocławskim lotnisku był zdecydowanie wakacje. Największy ruch odnotowano w sierpniu, a z oferty wrocławskiego lotniska skorzystało wtedy ponad 370 tys. podróżnych, co stanowi ponad 96 proc. ruchu w analogicznym okresie w 2019 roku. W poszczególnych segmentach ruch w sierpniu kształtował się następująco: 213 tys. pasażerów – ruch międzynarodowy niskokosztowy, 8,6 tys.

– połączenia krajowe niskokosztowe, 25 tys. – ruch sieciowy międzynarodowy, 21 tys. – ruch sieciowy krajowy i 101 tys. – czartery. Podobne wyniki lotnisko osiągnęło w lipcu – 355 tys. pasażerów, z czego blisko 205 tys. to ruch niskokosztowy (międzynarodowy i krajowy), 44 tys. sieciowy, a 106 tys. czarterowy. Wrzesień wrocławskie lotnisko zamknęło liczbą bliską 344 tys. pasażerów, w tym ponad 206 tys. w ruchu niskokosztowym, ponad 49 tys. w sieciowym i ponad 87 tys. w czarterowym.

Wakacyjnym hitem były Włochy. Przyrost pasażerów w porównaniu z 2019 rokiem wyniósł na włoskich kierunkach 100 proc. i kształtował się na poziomie średnio 35 tys. pasażerów miesięcznie. Podróżni chętnie decydowali się również na loty do Grecji (tu wzrost był ponad dwukrotny w porównaniu z sezonem letnim w 2019 roku), Hiszpanii i Chorwacji.

- W tym sezonie oferta kierunków południowych była naprawdę satysfakcjonująca. Przewoźnicy uruchomili nowe połączenia do Chorwacji, Włoch, Hiszpanii, na wyspy greckie oraz Cypr. Harmonogram rejsów pozwalał również na dogodne zaplanowanie lotów w okolicach weekendu, co sprawiło, że w sezonie letnim city i beach breaki z Wrocławia biły rekordy popularności – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes portu Lotniczego Wrocław.

W 2022 roku blisko 1/6 całego ruchu pasażerskiego zapewnił ruch sieciowy, który kształtował się na poziomie prawie 500 tys. pasażerów. Z połączeń sieciowych krajowych skorzystało blisko 233 tys. osób, co stanowi ponad 120-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2021. Ponad 265 tys. podróżnych wybrało połączenia sieciowe międzynarodowe, co dało 92 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem 2021. Najpopularniejszymi połączeniami w tym obszarze były loty Lufthansy do Niemiec – do Frankfurtu i Monachium oraz KLM - do Amsterdamu. Frankfurt wybrało 113 tys. pasażerów, Monachium - 89 tys. pasażerów, a Amsterdam – 40 tys.

Zwiększony ruch na wrocławskim lotnisku wpłynął również pozytywnie na usługi pozalotniskowe, w tym biznesowe i VIP. – Ten sektor odbudował się praktycznie do poziomu z roku 2019, a zainteresowanie np. parkingiem mocno przekroczyło nasze prognozy - mówi Cezary Pacamaj.

Duże inwestycje

W 2022 roku Port Lotniczy Wrocław ogłosił decyzję o przyznaniu funduszy unijnych (175 mln zł) na rozbudowę wrocławskiego lotniska. W praktyce oznacza ona zwiększenie przepustowości portu i umożliwienie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. W ramach projektu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2) powstanie dodatkowa płyta postojowa i równoległa droga kołowania, a także droga szybkiego zjazdu i nowa płyta do odladzania samolotów. Zmodernizowana zostanie także istniejąca droga kołowania. Pierwsze prace mają rozpocząć się pod koniec tego roku.

W 2023 roku zakończy się również ogłoszona we wrześniu 2022 roku rozbudowa bazy serwisowej Ryanair. Do sierpnia na terenie lotniska powstanie nowy hangar do obsługi technicznej samolotów, a zespół bazy zasili 200 inżynierów i mechaników.

- W nadchodzących latach skupiamy się na rozwoju infrastruktury. Nowe inwestycje pomogą nam zwiększyć przepustowość lotniska i zapewnić jeszcze lepszy komfort podróżowania z Wrocławia – zaznacza Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.

Na rok 2023 planowana jest budowa nowej bazy paliw, która zagwarantuje ciągłość dostaw paliwa lotniczego i usprawni tankowanie samolotów. Będzie to druga baza na lotnisku, a jej objętość wyniesienie 400 m3. W planach lotniska jest również budowa 3-gwiazdkowego hotelu przy terminalu. Potrwa ona półtora roku i zakończy się pod koniec 2024 roku. Port Lotniczy Wrocław przygotowuje się również na dużą rozbudowę samego terminala, której celem jest podwojenie powierzchni użytkowej z 40 do 70 tys. mkw. Inwestycja zostanie rozłożona na etapy i zakończy się w 2028 roku.

Co ważne, rok 2022 Port Lotniczy Wrocław zakończył bardzo dobrym wynikiem finansowym.

– Wpływ miała na to przede wszystkim nasza przemyślana strategia działania, rozpoczynając od trudnego 2020 roku, a także przychody uzyskane z działalności pozalotniczej, na której zamierzamy mocno skoncentrować się również w 2023 roku – podkreśla prezes Dariusz Kuś.


otomedia.pl



Dzisiaj
Piątek 27 stycznia 2023
Imieniny
Anieli, Juliana, Przemysława

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl

Kazo.pl
Ogłoszenia i oferty nieruchomości

OtoLubin.pl © 2007 - 2023 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl