Ocena taka zawarta jest w opracowaniu „Stan transportu publicznego w LGOM”.
W trakcie spotkania uczestników projektu pilotażowego „Jeden bilet, jedna taryfa” - którego, gmina Lubin jest początku, wspólnie z innymi sześcioma samorządami regionu legnickiego, równoprawnym uczestnikiem i sygnatariuszem - prezes firmy TRAKO Wierzbicki i Wspólnicy z Wrocławia przedstawił interesujące dane
.
Wynika z nich, że najlepiej rozwinięta, a do tego bardzo równomiernie w porównaniu do innych gmin naszego regionu jest sieć transportu publicznego w gminie Lubin.
Obejmuje łącznie aż 19 miejscowości na 31 sołectw w całej bardzo rozległej obszarowo gminie. Gmina jest prawie 7 razy większa od miasta. Co istotne - w części miejscowości nie objętych zorganizowanym transportem publicznym, sprawnie funkcjonuje komunikacja prowadzona przez sektor prywatny.
Ujawnione w gronie przedstawicieli samorządów - uczestników projektu dane całkowicie przeczą tezie o rzekomej zapaści i szczątkowym wymiarze transportu publicznego w gminie. Jest akurat odwrotnie. Lepszych w najbliższym regionie po prostu nie ma.
Transport publiczny na mocy porozumienia z grudnia 2008 r. w sprawie wspólnej realizacji komunikacji w ramach lokalnego transportu zbiorowego jaki zawarła gmina Lubin z miastem jest finansowany z budżetu gminy w niebagatelnej kwocie 1 930 000 zł.(słownie: milion dziewięćset trzydzieści tysięcy złotych) w skali roku. Daje to rocznie liczbę 300 000 wozokilometrów, za które sumiennie płaci z własnego budżetu nie kto inny, jak właśnie gmina.
Wspominane wyżej porozumienie wygasa 30.11.2015 r. - nie ma jednak żadnych obaw. Miasto już zwróciło się do gminy z propozycją przeprowadzenia wspólnego postępowania przetargowego na realizację lokalnego transportu zbiorowego w latach 2015-2025. Gmina Lubin oczywiście wyraziła zainteresowanie tego rodzaju przedsięwzięciem, które mogłoby zagwarantować trwały i zintegrowany publiczny transport zbiorowy na całym terenie gminy z korzyścią dla wszystkich jej mieszkańców. Powołany został wspólny zespół zadaniowy mający na celu wypracowanie założeń do nowego porozumienia przed podjęciem stosownej uchwały przez Radę Gminy Lubin.
Priorytetem nowego porozumienia będzie wynegocjowanie najlepszych warunków finansowych oraz optymalizacja wykorzystywania dotychczasowych linii komunikacyjnych z możliwością dalszego zwiększenia liczby miejscowości objętych transportem publicznym.
Obecnie z inicjatywy wójt Ireny Rogowskiej rozważana jest opcja uruchomienia kursów do innych miejscowości w południowej części Gminy Lubin z przystankiem końcowym w miejscowości Gorzelin.