Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Chętniej zaciągamy kredyty hipoteczne

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
W II kwartale bieżącego roku zanotowano wzrost zarówno liczby, jak i wartości nowoudzielanych kredytów hipotecznych. Oba wspomniane wskaźniki znajdują się jednak mimo wszystko na nieco niższym poziomie, niż miało to miejsce rok temu.

Poniżej przedstawiono zestawienia danych pochodzących z raportu AMRON – SARFiN dotyczące rynku kredytów hipotecznych w Polsce, od I kwartału 2010 r. do II kwartału 2011 r.

Liczba i wartość kredytów mieszkaniowych, I kw. 2010 r. – II kw. 2011 r.

Liczba nowoudzielanych kredytów

I kw. 2010r. - 48 319

II kw. 2010r. - 63 972

III kw. 2010r. - 61 150

IV kw. 2010r. - 56 920

I kw. 2011r. - 57 578

II kw. 2011r. - 62 197

Wartość nowoudzielanych kredytów (mld zł)

I kw. 2010r. - 9,8

II kw. 2010r. - 13,5

III kw. 2010r. - 13,1

IV kw. 2010r. - 12,2

I kw. 2011r - 12,3

II kw. 2011r. - 13,4

Liczba czynnych umów kredytowych

I kw. 2010r. - 1 441 311

II kw. 2010r. - 1 489 872

III kw. 2010r - 1 497 335

IV kw. 2010r. - 1 448 828

I kw. 2011r - 1 506 686

II kw. 2011r. - 1 550 731

Łączne zadłużenie wynikające z czynnych umów kredytowych (mld zł)

I kw. 2010r. - 217,6

II kw. 2010r - 245,9

III kw. 2010r - 247,5

IV kw. 2010r. - 263,6

I kw. 2011r - 265,8

II kw. 2011r. - 283,4

(Źródło: Dział Badań i Analiz Emmerson S.A. na podst. danych www.zbp.pl)

W okresie od kwietnia do czerwca przełamaniu uległa dotychczasowa tendencja, systematycznego wzrostu udziału wartości kredytów złotowych w całej puli nowoudzielonych zobowiązań hipotecznych. W II kwartale obniżył się udział kredytów w rodzimej walucie, przy jednoczesnym wzroście w przypadku zarówno euro, jak i franka szwajcarskiego. Jeżeli chodzi o europejską walutę, to odnotowana zmiana oznacza pierwszy przyrost na przestrzeni roku.

Struktura walutowa wartości nowoudzielanych kredytów, I kw. 2010 r. – II kw. 2011 r.

Waluta kredytu:

PLN

I kw. 2010r. - 77,2%

II kw. 2010r. - 71,9%

III kw. 2010r. - 72,8%

IV kw. 2010 r. - 76,6%

I kw. 2011r. - 80,6%

II kw. 2011r. - 78,4%

EURO

I kw. 2010r. - 18,3%

II kw. 2010r. - 23,6%

III kw. 2010r. - 21,8%

IV kw. 2010 r. - 17,3%

I kw. 2011r. - 13,2%

II kw. 2011r. - 14,1%

CHF

I kw. 2010r. - 4,3%

II kw. 2010r. - 4,4%

III kw. 2010r. - 5,4%

IV kw. 2010 r. - 6,1%

I kw. 2011r. - 6,1%

II kw. 2011r. - 7,5%

USD

I kw. 2010r. - 0,1%

II kw. 2010r. - 0,1%

III kw. 2010r. - 0,0%

IV kw. 2010 r. - 0,0%

I kw. 2011r. - 0,1%

II kw. 2011r. - 0,0%

(Źródło: Dział Badań i Analiz Emmerson S.A. na podst. danych www.zbp.pl)

Wzrost liczby oraz wartości udzielonych kredytów w II kwartale bez wątpieniaw pewnym stopniu wynika ze zmian w rządowym programie Rodzina na swoim. Można przypuszczać, że część osób zastanawiająca się nad kupnem mieszkania przyspieszyła ostateczną decyzję, chcąc skorzystać z dofinansowania jeszcze według starych zasad.

Z kolei odnotowane rosnące zainteresowanie walutami obcymi jest w dużej mierze wynikiem czterech kolejnych podwyżek stóp procentowych przez RPP, jakie obserwowaliśmy w pierwszej połowie bieżącego roku. Sprawiły one, że obniżyła się atrakcyjność kredytów w złotym w relacji do tych denominowanych w walutach obcych. Warto dodać, że na ostateczny wybór waluty przez kredytobiorców w dużej mierze wpływają aktualne warunki umowy kredytowej. W związku z tym można stwierdzić, że część osób decydująca się na zakup mieszkania posiłkując się kredytem bankowym, zdecydowała się wybrać obecnie niższą ratę, za cenę ryzyka kursowego.


Emmerson S.A.



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 18 kwietnia 2024
Imieniny
Apoloniusza, Bogusławy, Go?cisławy

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl