Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

powiat lubiński
Nie zabiorą obwodnicy

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Zarząd powiatu lubińskiego odstąpił od przejęcia budowanej w Lubinie obwodnicy południowej miasta. Na wczorajszej sesji Mirosław Gojdź ogłosił, że władze powiatu wycofują się z tego pomysłu.

Nie zabiorą obwodnicy
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

- Zarząd Powiatu w Lubinie, realizując obowiązek wynikający z ustawy o drogach publicznych, wniósł do Rady Powiatu projekt uchwały zaliczenia do kategorii dróg powiatowych nowo budowaną obwodnicę południową miasta Lubina – mówił Gojdź. – Uzyskaliśmy pozytywne opinie w tej sprawie powiatów ościennych i Zarządu Sejmiku Dolnośląskiego. Jedynie prezydent Lubina opinię uwarunkował zwrotem przez powiat poniesionych nakładów inwestycyjnych. Zamiarem zarządu powiatu nie było wywołanie konfliktu z prezydentem Lubina, a unormowanie prawne kategorii tej drogi. Nasza inicjatywa uchwałodawcza w tej sprawie podyktowana była umożliwieniem wspólnego z inwestorem aplikowania do programów rządowych lub Unii Europejskiej o finansowanie zewnętrzne budowanej obwodnicy, ponieważ działania prezydenta Lubina w tym zakresie zakończyły się niepowodzeniem. Odzyskanie w ten sposób znaczących nakładów poniesionych przez budżet miasta Lubina, umożliwiłoby realizację innych zadań ważnych dla mieszkańców – dodaje Gojdź. – Zarząd powiatu ma doświadczenie w skutecznym pozyskiwaniu środków na inwestycje drogowe. Roszczeniowa postawa prezydenta powoduje, że w chwili obecnej odstępujemy od rekomendowanie Radzie projektu uchwały.

Sam pomysł przejęcia obwodnicy przez powiat spotkał się z ostra krytyka opozycji.

- Dwa lata temu i rok temu, klub Lubin 2006 wnioskował o wprowadzenie do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego zapisu dotyczącego wspólnego finansowania i budowania inwestycji pod nazwą potoczna obwodnica miasta Lubina – powiedział Tymoteusz Myrda, szef Lubin 2006. – jak dobrze pamiętam, był pan jednym z tych, którzy głosowali przeciwko tej inicjatywie i tej poprawce, więc proszę nam teraz nie mówić, że pan cos chciał zrobić dla dobra tego miasta budując obwodnicę.

- Obwodnica miasta Lubina leży w ciągu drogi powiatowej nr 1192D w ulicy Hutniczej – wyjaśniał Mirosław Gojdź. – Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, kategoria taka powstaje z mocy samego prawa w ramach Ustawy o Drogach Publicznych, który brzmi: „Nowo wybudowany odcinek drogi zostaje zaliczony do kategorii drogi, w której leży”. Bezsprzecznie zatem nowo budowany odcinek stanowi drogę powiatową.

Zadowolenia z takiego obrotu sprawy nie krył Tadeusz Kielan, radny powiatowy z ramienia Lubin 2006 i jednocześnie naczelnik wydziału infrastruktury Urzędu Miejskiego w Lubinie.

- uważam, że wycofanie się z projektu tej uchwały to dobry pomysł zarządu powiatu, dlatego, że ten projekt nie był przygotowany pod względem formalnym i merytorycznym, był nie trafiony – powiedział nam. – W ogóle, przede wszystkim był brak podstawy prawnej do takiego działania, także zarząd powiatu bardzo dobrze postąpił.

Jak zaznacza Kielan, w ustawie o drogach publicznych faktycznie jest zapis, na który powołał się Mirosław Gojdź, jednak kwestia jest o wiele bardziej skomplikowana.

- Faktycznie nowo wybudowany odcinek drogi stanowi przedłużenie drogi, w której leży i nadaje się mu ta samą kategorię, ale to jest tylko jeden przepis – zaznacza Tadeusz Kielan. – Jest jeszcze cała masa innych niewyjaśnionych kwestii w tej sprawie, a mianowicie to, co z odszkodowaniem. Jeśli zaś chodzi o najlepsze moim zdaniem rozwiązanie dla czytelności i przejrzystości układu komunikacyjnego w naszym regionie, to rzeczywiście, część obwodnicy południowej, od ulicy Hutniczej do Chocianowskiej, powinna być drogą kategorii powiatowej, natomiast od skrzyżowania obwodnicy z ulicą Chocianowską do ulicy Komisji Edukacji Narodowej – ten odcinek powinien stanowić drogę wojewódzką. Takie były ustalenia sprzed kilku laty pomiędzy prezydentem, a dyrektorem ówczesnego Dolnośląskiego Urzędu Dróg Wojewódzkich, że oni będą współfinansować w wysokości 50 procent budowę tej części, czyli połowę obwodnicy, która w przyszłości, po wybudowaniu stanowiłaby drogę wojewódzką, a my w zamian za to, że pomogą nam wybudować obwodnicę, weźmiemy cały odcinek drogi 335, czyli ulicę Chocianowską, 1 Maja, odcinek Skłodowskiej, Niepodległości i Ścinawską. Stan techniczny tych odcinków nie jest najlepszy, także były by duże nakłady na utrzymanie i te wydatki byłyby po stronie miasta. Do dzisiaj obowiązują analizy, w których zawarto informacje, że obie strony czerpią korzyści z takiego układu i tylko takie rozwiązanie dzisiaj wchodzi w grę.


Ewa Chojna



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 4 maja 2024
Imieniny
Floriana, Michała, Moniki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl