We wrześniu, w szkołach wybranych gmin wiejskich zostanie wprowadzony program nauki języka angielskiego pod nazwą YOUNGSTER. W tym roku, do udziału w programie realizowanym przez prowadzonym przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej zaproszono 11 gmin z terenu całej Polski, w tym również gminę Żukowice.
Program YOUNGSTER to nic innego jak program nauki angielskiego dla uczniów trzecich klas szkół gimnazjalnych, uruchomiony przez Fundację w roku szkolnym 2007/2008. Celem programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich. Przewiduje on 90 godz. dodatkowych zajęć lekcyjnych w ciągu roku szkolnego, w podziale na niewielkie, 10 – 15 osobowe grupy dostosowane do umiejętności językowych uczniów, z wykorzystaniem innych, niż używane w procesie dydaktycznym podręczników. Dotychczas program był realizowany w blisko 100 gimnazjach zlokalizowanych w ponad 70 gminach wiejskich. W okresie trzech lat, z finansowanego w całości przez Fundację programu, skorzystało blisko 8 tysięcy uczniów (około 2,5 – 3 tys. rocznie). Dołączenie do programu 11 gmin (15 gimnazjów) poszkodowanych przez powódź umożliwi zwiększenie liczby gimnazjalistów objętych programem o około 10 procent.
Ważną informacją jest to, że dodatkowe lekcje języka oraz podręczniki opłaca Fundacja. Zakup dodatkowych materiałów edukacyjnych (do kwoty 300 złotych) również leży po stronie prowadzących program. Zajęcia są prowadzone przez istniejącą w gminie kadrę nauczycielską. Nauczyciele uczestniczący w programie objęci są bezpłatnymi szkoleniami metodycznymi i motywacyjnymi, doskonalącymi ich warsztat pracy. Mają także możliwość uczestniczenia nieodpłatnie w dodatkowych szkoleniach, promujących lokalną aktywność oraz osiągnięcia liderów lokalnych społeczności. Uczą się również, jak poszukiwać i pozyskiwać źródła finansowania opracowywanych przez siebie projektów edukacyjnych.
Po zakończeniu nauki uczniowie otrzymują stosowne certyfikaty, a najlepsi z nich – nagrody fundowane przez Fundację. W ramach programu przewidywane są również nagrody dla nauczycieli, których uczniowie osiągnęli największe postępy w nauce.