- Płatnicy, którzy na koncie w ZUS nie mają żadnych zaległości lub błędów, ani nie toczy się w stosunku do nich żadne postępowanie wyjaśniające, mogą otrzymać zaświadczenie niemal natychmiast, w ciągu 15 minut od złożenia wniosku – informuje Elżbieta Kurek, rzecznik prasowy legnickiego oddziału ZUS. - W przypadku spraw wymagających wyjaśnienia, zachowany jest dotychczasowy tryb wydawania zaświadczeń. W takim przypadku ZUS musi dokładnie zweryfikować dane na koncie płatnika. Oznacza to, że płatnik będzie oczekiwać na zaświadczenie i może to zająć kilka dni. Trzeba też pamiętać, że w przypadku ujawnienia zaległości lub błędów wymagających korekty danych na koncie - ZUS wyda decyzję o odmowie wydania zaświadczenia o niezaleganiu.
Należy również pamiętać o tym, żeby osoba, która składa wniosek o wydanie zaświadczenia w imieniu płatnika (np. jeden z zatrudnionych pracowników), miała przy sobie upoważnienie do odbioru gotowego dokumentu. Jeśli zaświadczenie zechce odebrać osoba nieupoważniona, pracownik ZUS odmówi jego wydania..
- Przypominamy także, że wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ubezpieczeniowych można złożyć w ZUS przez Internet, korzystając z Elektronicznego Urzędu Podawczego (http://eup.zus.pl). Samego zaświadczenia ZUS nie odeśle jednak tą samą drogą - może ono być wydane wyłącznie w formie papierowej – dodaje Kurek. - Przy składaniu wniosku płatnik może poprosić o wysłanie dokumentu pocztą na wskazany adres, lub umówić się na odbiór w placówce Zakładu.
W legnickim Oddziale zaświadczenia „od ręki” wydawane są na salach obsługi klientów w Legnicy oraz placówkach terenowych w: Bolesławcu, Głogowie, Lubinie, Lwówku Śląskim oraz Złotoryi.