- Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie specjalizuje się w kształceniu zawodowym, w szkole mamy 650 uczniów, z czego 520 są to uczniowie uczący się w klasach technikum bądź Zasadniczej Szkoły Zawodowej – mówiła Beata Grzelińska, dyrektorka ZSZiO. - Chcemy reagować na potrzeby rynku pracy i zmieniającą się rzeczywistość, w taki sposób aby zapewnić młodzieży kształcenie w zawodach, które są poszukiwane na rynku pracy. Staramy się nawiązywać współpracę z firmami, które posiadają już dobrą markę i do takich należy właśnie Pol-Miedź-Trans. Postanowiliśmy w porozumieniu z PMT wprowadzić kształcenie w dwóch nowych zawodach – na poziomie technikum – technik elektroenergetyk transportu szynowego, dający możliwość przejścia najkrótszej drogi do tego aby być maszynistą i drugi zawód na poziomie szkoły zawodowej to mechanik – monter maszyn i urządzeń, ze specjalizacją eksploatacja i naprawa taboru kolejowego.
Podpisane dzisiaj porozumienie dotyczy objęcia przez spółkę patronatem tych dwóch kierunków nauczania, udostępnienie materiałów informacyjnych przez Pol-Miedź-Trans podczas targów i dni otwartych organizowanych przez szkołę, a także pomoc przy promocji medialnej. Oprócz tego spółka pomoże w znalezieniu nauczycieli do przedmiotów zawodowych związanych z kierunkami kolejarskimi, pomoże przy tworzeniu specjalistycznych pracowni i programu nauczania, a także będzie promować szkołę
Przypomnijmy, że na początku ubiegłego roku powiat lubiński podpisał porozumienie z Polską Miedzią dotyczące kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Podpisane dzisiaj dokumenty stanowią właściwie drugi etap realizacji tych założeń, ponieważ Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących jest drugą po Zespole Szkół nr 1 szkołą, w której prowadzone będzie nauczanie typowo dla potrzeb firm kombinackich.
- To nie jest początek naszej współpracy – zaznaczył dzisiaj Janusz Cendrowski, prezes PMT. - Uczniowie tej szkoły odbywali już u nas zajęcia praktyczne, także można powiedzieć, że będziemy w ramach tego porozumienia, korzystali z wcześniej zdobytych doświadczeń. Jesteśmy nastawieni na wspomaganie procesu kształcenia zawodowego przyszłych kolejarzy, ale nie możemy się tym zajmować w całej rozciągłości. Nie mamy na to ani warunków, ani wykwalifikowanej kadry by w firmie uczyć młodzież i zająć się jej wychowaniem. Uczyć powinna szkoła.