Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

To największa inwestycja powiatu lubińskiego

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Władze powiatu mają nadzieję, że za kilka tygodni ruszy budowa przeprawy mostowej pomiędzy Radoszycami w gminie Rudna, a Ciechanowem w gminie Góra. Inwestycję prowadzą współfinansując prace okoliczne gminy, sejmik wojewódzki, a także powiat lubiński.

Doprowadzenie do końca tej inwestycji wymagać będzie ogromnego wkładu finansowego, a także wielu zmian, jeżeli wziąć pod uwagę dotychczasowy układ drogowy w regionie. O tym i wielu innych aspektach związanych z planowaną budową mostu rozmawiamy z Mirosławem Gojdziem, zastępcą starosty do spraw infrastruktury drogowej.

Wielkimi krokami zbliża się finał inwestycji w przeprawę mostową pomiędzy Radoszycami, a Ciechanowem. Kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia budowy?

- Procedury, związane z przetargiem na budowę przeprawy na Odrze są już na ukończeniu. Mam nadzieję, że w przyszłym miesiącu wykonawca rozpocznie dzieło, o którym od 30 lat jedynie "mówiono". Most połączy brzegi rzeki w okolicy Radoszyc (gmina Rudna) i Ciechanowa (gmina Góra). Wszystko po to, by udrożnić tranzyt z północy na południe w tej części województwa.

Ogromna rolę w tych działaniach odegra również powiat lubiński. Jakie zadania przypadną nam do realizacji?

- Jesteśmy jednym z głównych partnerów Sejmiku Dolnośląskiego w realizacji tego zadania. Musimy podjąć działania administracyjne i inwestycyjne. W dużej mierze od sprawności organów i służb powiatowych zależeć będzie tępo realizacji tego niezwykle ważnego przedsięwzięcia. Zarząd i Rada Powiatu muszą szybko podjąć stosowne uchwały i zabezpieczyć środki finansowe na nasz udział w projekcie. Wszystkie niezbędne pozwolenia, uzgodnienia musimy wydawać bez zbędnej zwłoki oraz sprawnie prowadzić realizację inwestycji objętych naszym udziałem.

W ostatnich dniach w Urzędzie Gminy w Rudnej odbyło się spotkanie pomiędzy przedstawicielami samorządów, które będą brały czynny udział w inwestycji. Do jakich wniosków doszliście?

- Samorządy lokalne w pełni popierają inicjatywę przebudowy i modernizacji dróg zapewniających dojazd do przeprawy mostowej w Radoszycach - Ciechanowie. Jeżeli chcemy szybko się rozwijać, musimy inwestować w drogi. Jeśli nie przebudujemy dróg w północnej części powiatu, to ciężki transport zniszczy nam wąskie drogi zwłaszcza w lubińskich Małomicach i Rudnej. Stąd pomysł na zmianę kwalifikacji dróg oraz przerzucenie transportu z mostu w Ciechanowie nową obwodnicą Rudnej i wpięcie w drogę S3 za Rynarcicami, gdzie powstanie węzeł komunikacyjny.

Pomyślne zakończenie inwestycji wymaga zmian kierunków dróg. Co to właściwie oznacza?

- Dla realizacji tego celu należy dokonać zmian w sieci drogowej Powiatu Lubińskiego. Uznaliśmy, że konieczna jest zamiana drogi powiatowej 1200D, od drogi krajowej numer 3 do Rynarcic, na drogę wojewódzką numer 292, od drogi krajowej numer 3 do obwodnicy Rudnej. Do końca drugiego kwartału bieżącego roku konieczne jest podjecie uchwał Rady Powiatu Lubińskiego i Sejmiku Województwa Dolnośląskiego w sprawie zaliczenia dróg i ustalenia ich przebiegu w nowym zakresie. Oznacza to że, droga do Rynarcic zaczynająca się (na wysokości ZG Lubin) od krajowej dwupasmówki prowadzącej do Polkowic będzie drogą wojewódzką. Natomiast droga prowadząca ulicą Małomicką z Lubina do Rudnej będzie drogą powiatową.

Ile kosztować będzie całość inwestycji, i ile na to zobowiązał się wyłożyć powiat?

- Ten projekt to jedna z największych inwestycji drogowych w województwie i największa od wielu lat na terenie powiatu lubińskiego. Most, będzie kosztował około 90 milionów złotych. W połowie finansowany będzie ze środków Unii Europejskiej. Przebudowa dróg dojazdowych to koszt rzędu 60 milionów złotych. Nasze bezpośrednie zadanie inwestycyjne to przebudowa drogi relacji Lubin ulica Małomicka – Rudna. Jest to odcinek o długości około 14 kilometrów. Wykonamy ten remont z pieniędzy Powiatu Lubińskiego i Gminy Rudna otrzymując jednocześnie wsparcie z Sejmiku Województwa w kwocie 2 milionów złotych. Wysokość nakładów finansowych na ten cel będzie podyktowana zakresem prac na który radni powiatu i gminy się zdecydują. Przedłożę kilka propozycji. Po podjęciu odpowiednich decyzji przez organy uchwałodawcze obu samorządów i podpisaniu stosownych porozumień natychmiast przystąpimy do realizacji naszej części zadania. Remont drogi Lubin - Rudna powinien być przeprowadzony w pierwszym półroczu przyszłego roku.

Jakie będą efekty końcowe? Jakie usprawnienia w ruchu lądowym dla regionu przewiduje się po zakończeniu tej inwestycji i kiedy to zakończenie jest planowane?

- Efekty końcowe należy rozpatrywać w kilku wymiarach. W wymiarze krajowym budowa mostu na Odrze w miejscowościach Radoszyce - Ciechanów to postęp cywilizacyjny. Most połączy województwo Dolnośląskie z Wielkopolskim. Prymitywny prom obecnie dokonujący przeprawy będzie jedynie atrakcją turystyczną. Regionalnie znacznie odciążony zostanie Głogów, który pozostanie na uboczu tranzytu z wielkopolski na Dolny Śląsk. Powiat Górowski zyska szybkie połączenie z Zagłębiem Miedziowym, także z lubińskim szpitalem. Inwestycja wpłynie na integrację powiatu górowskiego z pozostałą częścią naszego województwa. Bardzo dużo zyskają mieszkańcy naszego powiatu. Do Poznania jeździć będziemy przez Górę skracając dystans o około 30 kilometrów. Poruszać się będziemy wyremontowanymi drogami przebiegającymi obwodnicami miast. Nowy most przejmie około 30 procent ruchu tranzytowego przebiegającego przez Ścinawę. Ogromnie zyska gmina Rudna. Wybudowane zostaną obwodnice w Rudnej, Rynarcicach, Gawronach i Brodowicach. Powstaną wiadukty i ronda. Mieszkańcy Rudnej od dawna czekają na obwodnicę, która zatrzyma ruch samochodów ciężarowych przez tę miejscowość. Ilość pojazdów jest coraz większa, dodatkowo przez Rudną skracają drogę ciężarówki jadące do walcowni w Orsku. Zyska miasto Lubin. Tranzyt z wielkopolski po wybudowaniu obejścia na S 3 - ominie Lubin. Wyremontowana zostanie ulica Małomicka, która będzie miała charakter drogi osiedlowej. Wprowadzimy ograniczenia w dostępie do tej ulicy. Zatrzymany zostanie cały ruch tranzytowy. Jest to niewątpliwie dobra wiadomość dla mieszkańców tego osiedla. Dzięki wspólnym owocnym działaniom Województwa Dolnośląskiego, Powiatu Lubińskiego i Gminy Rudna w najbliższych dwóch latach wybudujemy most na Odrze i wyremontujemy 50 kilometrów dróg w powiecie lubińskim. Nowy układ dróg nie tylko przyczyni się do lepszych rozwiązań komunikacyjnych, ale będzie stanowił nowy bodziec do rozwoju gospodarczego naszego powiatu.

Rozmawiała Ewa Chojna


Ewa Chojna



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 30 kwietnia 2024
Imieniny
Balladyny, Lilli, Mariana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl