Doprowadzenie do końca tej inwestycji wymagać będzie ogromnego wkładu finansowego, a także wielu zmian, jeżeli wziąć pod uwagę dotychczasowy układ drogowy w regionie. O tym i wielu innych aspektach związanych z planowaną budową mostu rozmawiamy z Mirosławem Gojdziem, zastępcą starosty do spraw infrastruktury drogowej.
Wielkimi krokami zbliża się finał inwestycji w przeprawę mostową pomiędzy Radoszycami, a Ciechanowem. Kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia budowy?
- Procedury, związane z przetargiem na budowę przeprawy na Odrze są już na ukończeniu. Mam nadzieję, że w przyszłym miesiącu wykonawca rozpocznie dzieło, o którym od 30 lat jedynie "mówiono". Most połączy brzegi rzeki w okolicy Radoszyc (gmina Rudna) i Ciechanowa (gmina Góra). Wszystko po to, by udrożnić tranzyt z północy na południe w tej części województwa.
Ogromna rolę w tych działaniach odegra również powiat lubiński. Jakie zadania przypadną nam do realizacji?
- Jesteśmy jednym z głównych partnerów Sejmiku Dolnośląskiego w realizacji tego zadania. Musimy podjąć działania administracyjne i inwestycyjne. W dużej mierze od sprawności organów i służb powiatowych zależeć będzie tępo realizacji tego niezwykle ważnego przedsięwzięcia. Zarząd i Rada Powiatu muszą szybko podjąć stosowne uchwały i zabezpieczyć środki finansowe na nasz udział w projekcie. Wszystkie niezbędne pozwolenia, uzgodnienia musimy wydawać bez zbędnej zwłoki oraz sprawnie prowadzić realizację inwestycji objętych naszym udziałem.
W ostatnich dniach w Urzędzie Gminy w Rudnej odbyło się spotkanie pomiędzy przedstawicielami samorządów, które będą brały czynny udział w inwestycji. Do jakich wniosków doszliście?
- Samorządy lokalne w pełni popierają inicjatywę przebudowy i modernizacji dróg zapewniających dojazd do przeprawy mostowej w Radoszycach - Ciechanowie. Jeżeli chcemy szybko się rozwijać, musimy inwestować w drogi. Jeśli nie przebudujemy dróg w północnej części powiatu, to ciężki transport zniszczy nam wąskie drogi zwłaszcza w lubińskich Małomicach i Rudnej. Stąd pomysł na zmianę kwalifikacji dróg oraz przerzucenie transportu z mostu w Ciechanowie nową obwodnicą Rudnej i wpięcie w drogę S3 za Rynarcicami, gdzie powstanie węzeł komunikacyjny.
Pomyślne zakończenie inwestycji wymaga zmian kierunków dróg. Co to właściwie oznacza?
- Dla realizacji tego celu należy dokonać zmian w sieci drogowej Powiatu Lubińskiego. Uznaliśmy, że konieczna jest zamiana drogi powiatowej 1200D, od drogi krajowej numer 3 do Rynarcic, na drogę wojewódzką numer 292, od drogi krajowej numer 3 do obwodnicy Rudnej. Do końca drugiego kwartału bieżącego roku konieczne jest podjecie uchwał Rady Powiatu Lubińskiego i Sejmiku Województwa Dolnośląskiego w sprawie zaliczenia dróg i ustalenia ich przebiegu w nowym zakresie. Oznacza to że, droga do Rynarcic zaczynająca się (na wysokości ZG Lubin) od krajowej dwupasmówki prowadzącej do Polkowic będzie drogą wojewódzką. Natomiast droga prowadząca ulicą Małomicką z Lubina do Rudnej będzie drogą powiatową.
Ile kosztować będzie całość inwestycji, i ile na to zobowiązał się wyłożyć powiat?
- Ten projekt to jedna z największych inwestycji drogowych w województwie i największa od wielu lat na terenie powiatu lubińskiego. Most, będzie kosztował około 90 milionów złotych. W połowie finansowany będzie ze środków Unii Europejskiej. Przebudowa dróg dojazdowych to koszt rzędu 60 milionów złotych. Nasze bezpośrednie zadanie inwestycyjne to przebudowa drogi relacji Lubin ulica Małomicka – Rudna. Jest to odcinek o długości około 14 kilometrów. Wykonamy ten remont z pieniędzy Powiatu Lubińskiego i Gminy Rudna otrzymując jednocześnie wsparcie z Sejmiku Województwa w kwocie 2 milionów złotych. Wysokość nakładów finansowych na ten cel będzie podyktowana zakresem prac na który radni powiatu i gminy się zdecydują. Przedłożę kilka propozycji. Po podjęciu odpowiednich decyzji przez organy uchwałodawcze obu samorządów i podpisaniu stosownych porozumień natychmiast przystąpimy do realizacji naszej części zadania. Remont drogi Lubin - Rudna powinien być przeprowadzony w pierwszym półroczu przyszłego roku.
Jakie będą efekty końcowe? Jakie usprawnienia w ruchu lądowym dla regionu przewiduje się po zakończeniu tej inwestycji i kiedy to zakończenie jest planowane?
- Efekty końcowe należy rozpatrywać w kilku wymiarach. W wymiarze krajowym budowa mostu na Odrze w miejscowościach Radoszyce - Ciechanów to postęp cywilizacyjny. Most połączy województwo Dolnośląskie z Wielkopolskim. Prymitywny prom obecnie dokonujący przeprawy będzie jedynie atrakcją turystyczną. Regionalnie znacznie odciążony zostanie Głogów, który pozostanie na uboczu tranzytu z wielkopolski na Dolny Śląsk. Powiat Górowski zyska szybkie połączenie z Zagłębiem Miedziowym, także z lubińskim szpitalem. Inwestycja wpłynie na integrację powiatu górowskiego z pozostałą częścią naszego województwa. Bardzo dużo zyskają mieszkańcy naszego powiatu. Do Poznania jeździć będziemy przez Górę skracając dystans o około 30 kilometrów. Poruszać się będziemy wyremontowanymi drogami przebiegającymi obwodnicami miast. Nowy most przejmie około 30 procent ruchu tranzytowego przebiegającego przez Ścinawę. Ogromnie zyska gmina Rudna. Wybudowane zostaną obwodnice w Rudnej, Rynarcicach, Gawronach i Brodowicach. Powstaną wiadukty i ronda. Mieszkańcy Rudnej od dawna czekają na obwodnicę, która zatrzyma ruch samochodów ciężarowych przez tę miejscowość. Ilość pojazdów jest coraz większa, dodatkowo przez Rudną skracają drogę ciężarówki jadące do walcowni w Orsku. Zyska miasto Lubin. Tranzyt z wielkopolski po wybudowaniu obejścia na S 3 - ominie Lubin. Wyremontowana zostanie ulica Małomicka, która będzie miała charakter drogi osiedlowej. Wprowadzimy ograniczenia w dostępie do tej ulicy. Zatrzymany zostanie cały ruch tranzytowy. Jest to niewątpliwie dobra wiadomość dla mieszkańców tego osiedla. Dzięki wspólnym owocnym działaniom Województwa Dolnośląskiego, Powiatu Lubińskiego i Gminy Rudna w najbliższych dwóch latach wybudujemy most na Odrze i wyremontujemy 50 kilometrów dróg w powiecie lubińskim. Nowy układ dróg nie tylko przyczyni się do lepszych rozwiązań komunikacyjnych, ale będzie stanowił nowy bodziec do rozwoju gospodarczego naszego powiatu.
Rozmawiała Ewa Chojna