Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Most i obwodnice w przygotowaniu

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
190 milionów złotych dla regionu, tyle właśnie przeznaczy zarząd województwa na budowę mostu pomiędzy powiatem górowskim i lubińskim oraz budowę obwodnicy w Rudnej i w Górze.

Dwa powiaty, do tej pory nie połączone w końcu doczekają się inwestycji w most. Został już ogłoszony przetarg, a rozstrzygnięcie jego pierwszego etapu ma nastąpić jeszcze w tym miesiącu.

Plany zakładają budowę mostu na Odrze w Ciechanowie-Radoszycach. Jednak, żeby inwestycja była kompletna niezbędna jest renowacja dróg dojazdowych.

- Most, który budowany będzie w Ciechanowie, właściwie z całego układu północnego, od Leszna, przez Górę, będzie odciążał cały układ komunikacyjny – mówi wicemarszałek województwa, Piotr Borys. - To oznacza, że ruch będzie przebiegał również w kontekście Rudnej. Nie można otworzyć mostu bez obwodnicy Rudnej, ponieważ to oznacza, że samochody ciężarowe „rozjadą” cały rynek w Rudnej. W związku z tym, poza 90 milionami złotych, które przeznaczyliśmy na budowę mostu w Ciechanowie, przeznaczyliśmy 60 milionów złotych na modernizację dróg od S3 do Ciechanowa, w kontekście połączenia Głogowa z tym układem komunikacyjnym. Kolejne 40 milionów złotych przeznaczone zostanie na drogi dojazdowe w układzie północnym, czyli od przeprawy w Ciechanowie do powiatu górowskiego, gdzie również planowana jest budowa obwodnicy Góry, która wyprowadzi część ruchu tranzytowego.

Jeżeli przetarg na wyłonienie wykonawcy przebiegnie bez większych problemów, już za około dwa miesiące będzie możliwe podpisanie umowy na budowę mostu. Jednak w tej chwili najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie dróg.

- Tylko wspólne działanie może znacznie przyspieszyć i usprawnić ruch komunikacyjny w tym regionie – powiedział Władysław Bigus, wójt gminy Rudna. - Byłoby niedopuszczalne aby nowa przeprawa mostowa spowodowała przeniesienie ruchu drogowego, na te drogi, które nie są przygotowane. Istotnym jest również to, że w tym temacie jest bardzo dużo do zrobienia przez organy stanowiące, czyli rady gmin i powiatów, bowiem część dróg musimy przekwalifikować. I równie ważnym jest to, że znaleźliśmy wspólny język w kwestii udziału finansowego, bo każda ze stron deklaruje, że aby przyspieszyć temat poniesie pewne koszty finansowe. Dzisiaj możemy spokojnie mówić o kroku do przodu w zakresie poprawy systemu komunikacji w tym regionie naszego województwa.

Przetarg na budowę mostu podzielony został na dwa etapy.

- Dzisiaj wykonawcy, którzy spełniają wymagania udziału w postępowaniu przetargowym składają swoja akceptację uczestnictwa i następnym etapem będzie składanie ofert – mówi Jacek Baszczyk, zastępca dyrektora Dolnośląskiej Dyrekcji Dróg i Kolei we Wrocławiu. - Planujemy, że cały proces powinien się zakończyć w przeciągu dwóch miesięcy. Mam nadzieję, że nie będzie sytuacji z odwołaniami, choć zawsze w procedurach przetargowych jest taka możliwość. Jednak mamy na tyle dopracowaną specyfikację zamówienia, aby ewentualne odwołania nie miały miejsca.

- Góra była zawsze jako jeden ze skrajnych obszarów kompletnie, administracyjnie i komunikacyjnie zaniedbana i przemieszana między trzema dawnymi województwami, a więc między województwem leszczyńskim, województwem zielonogórskim oraz wrocławskim – mówił Borys. - To wszystko chcemy w końcu uporządkować, aby ten najbardziej oddalony powiat w końcu był spójny z całym regionalnym układem komunikacyjnym.

Jak zaznaczył wicemarszałek, poprawa ruchu komunikacyjnego z Góry ma również ogromne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa zdrowotnego, ponieważ czas przejazdu karetki ze szpitala w Górze do Miedziowego Centrum Zdrowia w Lubinie skróci się do 30 minut.

Planowana inwestycja ma również inne pozytywne aspekty.

- Niezależnie od tego jaki wykonawca zostanie wyłoniony w przetargu będzie korzystał z naturalnych kruszyw, z siły roboczej, lokalne podmioty część prac będą wykonywać jako podwykonawcy i docelowo to spowoduje, że między innymi na trasie, która będzie przebiegała przez teren powiatu mogą powstać takie obiekty jak bary czy obsługa aut – wymienił Władysław Bigus. - Ma to kolosalne znaczenie w aspekcie zmniejszenia bezrobocia, czy rozwoju aktywności gospodarczej. To znacznie wpłynie na rozwój naszego regionu.


Ewa Chojna



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 7 maja 2024
Imieniny
Augusta, Gizeli, Ludomiry

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl