Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Lubin
Urząd Miejski pod ostrzałem NIK

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Lista zarzutów jest długa, a wśród nich można wymienić pozwolenie na generowanie strat przez spółki miejskie, zawieranie umów bez przeprowadzenia przetargów, nieuprawnione dokonywanie przez prezydenta zmian w budżecie, znaczne przekroczenie budżetu przeznaczonego na promocję miasta kosztem innych zaplanowanych zadań – NIK skontrolował Urząd Miejski w Lubinie.

Raport pokontrolny przygotowany przez pracowników Najwyższej Izby Kontroli ma 17 stron. Pracownicy NIK-u przez kilka miesięcy sprawdzali zgodność z prawem działalności zarówno prezydenta, jak i jego podwładnych.

NIK negatywnie ocenił działalność niektórych spółek miejskich, ale również to, że prezydent pozwalał na generowanie przez nie znacznych strat, co wpływało na działalność gminy. W raporcie NIK-u mowa nie tylko o skontrolowanej wcześniej Lubińskiej Spółce Inwestycyjnej, która praktycznie przez cały okres swojej działalności przynosiła straty, ale również o RTBS, MUNDO, MPWiK, czy też spółce „Budowa Szkoły Podstawowej nr 14 Sp. z.o.o.”.

„ Budowa Szkoły Podstawowej nr 14 Sp. z.o.o w Lubinie została powołana w 2001 r. przez Radę Miejską Gminy Lubin dla realizacji konkretnego celu związanego z kontynuacją rozpoczętych w 1999 r. przez Urząd Miejski w Lubinie robót budowlanych związanych z rozbudową obiektów Szkoły Podstawowej Nr 14 m.in. o nowe segmenty dydaktyczne oraz salę sportową. Uzasadnienie jej powołania dla stworzenia możliwości prawnych uzyskania kredytu bankowego na realizację zadania w kwocie 11,9 mln zł za pośrednictwem tej Spółki, w związku z zakazem dalszego zadłużenia budżetu Gminy wynikającym z zapisów art. 113 ust. 1 i art. 114 ust. 1 obowiązującej wówczas ustawy z dnia z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, w ocenie NIK należy ocenić, jako działanie mające na celu ominięcie obowiązujących przepisów.” - czytamy w raporcie.

NIK zwraca również uwagę na zatrudnianie osób w kilu radach nadzorczych spółek, przy czym w każdej z nich pobierali oni najwyższe z możliwych wynagrodzenie, pomimo tego, że ustawa z dnia 3 marca 2000 roku o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi ustaliła zakaz powoływania za wynagrodzeniem jednej osoby do więcej niż jednej rady nadzorczej.

„W okresie 2003-2007 ograniczenia tego nie zastosowano wobec 9 osób, ustalając wynagrodzenie za uczestnictwo w drugiej i następnej radzie nadzorczej, co spowodowało nieuprawnioną wypłatę wynagrodzeń dla tych osób na łączną kwotę 594,0 tys. zł. Kwotą tą obciążono koszty funkcjonowania spółek komunalnych, z czego 189,6 tys. zł dotyczyło MPWiK Sp. z o.o., 174,8 tys. zł MUNDO Sp. z o.o., 121,8 tys. zł MPO Sp. z o.o., 48,4 tys. zł RTBS Sp. z o.o., 51,6 tys. zł TERMAL S.A. i 7,8 tys. zł LSI Sp. z o.o. Spośród tych 9 osób, 5 pozostawało w zatrudnieniu w Urzędzie Miejskim w Lubinie bądź innych jednostkach organizacyjnych Gminy. Największą kwotę 121,3 tys. zł z naruszeniem wskazanych wyżej ograniczeń wypłacono [wyłączono dane osobowe przyp. red.] zatrudnionemu na stanowisku Naczelnika Wydziału Audytu, Nadzoru Właścicielskiego i Kontroli w Urzędzie Miejskim w Lubinie, który realizował m.in. zadania związane z nadzorem i kontrolą nad funkcjonowaniem spółek komunalnych. Ponadto 98,0 tys. zł ponad limit wypłacono [wyłączono dane osobowe przyp. red.], który jako Naczelnik Wydziału Organizacji i Kadr w Urzędzie Miejskim w Lubinie odpowiadał za sprawy osobowe. W czasie kontroli NIK dokonano zmian w składach rad nadzorczych uwzględniających wskazane wyżej ograniczenia zawarte w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.” - czytamy w raporcie. I dalej „Należy jednak zauważyć, że w odniesieniu do Prezesów 3 spółek komunalnych skorzystano z możliwości ustalenia maksymalnego pułapu wynagrodzeń wynoszącego 16,9 tys. zł miesięcznie (2007 r.), w tym dla Prezesa MUNDO Sp. z o.o. której działalność ograniczała się do eksploatacji jednego składowiska odpadów przy zatrudnieniu 17 osób. Ponadto w ramach realizacji prawa handlowego powołano 3-osobową radę nadzorczą w spółce MUNDO wydatkując w okresie 2004-2007 I półr. na wynagrodzenia jej członków łącznie 278,8 tys. zł. Prezes tej Spółki pozostawał w jednoczesnym zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku Naczelnika Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej w Urzędzie Miejskim Lubina za wynagrodzeniem 5,9 tys. zł miesięcznie. Ponadto w okresie od października 2004 r. do marca 2006 r. był członkiem rady nadzorczej w MPWiK Sp. z o.o. z wynagrodzeniem 2,5 tys. zł miesięcznie.”.

Bulwersujące jest również to, że prezydent naruszył prawo przesuwając środki budżetowe, które Gmina Wiejska Lubin przekazywała miastu w związku z refundacją kosztów nauczania uczniów zamieszkujących gminę wiejską, a uczęszczających do szkół w mieście. Mowa tu o kwocie 424 tysięcy złotych, o których przeznaczeniu zadecydować powinni radni miasta Lubin. Tymczasem prezydent postanowił z nich skorzystać i kwotę 191 tysięcy złotych przeznaczył na promocję miasta. NIK zwraca uwagę również na to, że w okresie od 2004 do 2007 roku wydatki związane z promocją gminy,realizowano bez ogłaszania przetargów, a wszystkie usługi związane z reklamą, zamieszczaniem w prasie lokalnej ogłoszeń, czy też obsługą strony internetowej prawie w całości zlecano jednej firmie.

W raporcie jest jeszcze wiele takich „kwiatków”, choćby dokonanie przydziału lokalu mieszkalnego z zasobów Gminy dla pracownika Urzędu Miejskiego w Lubinie, choć nie spełniał wymogów dla uzyskania takiego mieszkania określonych przez Radę Miejską Lubina.

Wskazany pracownik urzędu wykupił lokal za 1 procent jego wartości, czyli za kwotę 936 złotych. Nabył też prawo do bezterminowego zajmowania lokalu.

Jak czytamy w raporcie według uchwały Rady Miejskiej Lubina „osoba ubiegająca się o przydział lokalu mieszkalnego na czas nieoznaczony nie mogła przekroczyć pułapu dochodu miesięcznego ustalonego dla gospodarstw wieloosobowych jako równowartość najniższej emerytury, tj. 562,58 zł. Tymczasem [wyłączono dane osobowe przyp. red.] w momencie przydziału po odliczeniu kosztów uzyskania, składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe posiadała dochód w wysokości 2.548,26 zł przekraczający 4,5 krotnie wskazany próg. Dodatkowo, przydziału tego dokonano bez wymaganej procedury poprzedzającej, polegającej na umieszczeniu osób ubiegających się o taki lokal na wykazie osób oczekujących, sporządzanym przy udziale Społecznej Komisji Mieszkaniowej i podawanym do publicznej wiadomości mieszkańców Miasta Lubin, co wyłączyło jawność i społeczną kontrolę tego przydziału.”

Przedstawiciele prezydenta nie chcą komentować zawartości raportu pokontrolnego.

- Obecnie zapoznajemy się z raportem NIK-u i w najbliższym czasie przygotujemy wyjaśnienie wszystkich poruszonych spraw – powiedział nam Krzysztof Maj, rzecznik prasowy prezydenta Lubina.


Ewa Chojna



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 3 maja 2024
Imieniny
Jaropełka, Marii, Niny

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl