Płynność poruszania się pomiędzy miejscowościami leżącymi nieopodal Legnicy zdecydowali się sprawdzić specjaliści z firmy Yanosik oraz belgijskiego Be-Mobile. Dysponują oni narzędziem - platformą Flow Check, która pozwala na przeprowadzenie analizy ruchu na ściśle określonym obszarze.
- Miesięcznie przetwarzamy ok. 50 mld próbek GPS, które pozwalają nam na weryfikację płynności ruchu w danym miejscu. Dzięki temu możemy podpowiedzieć kierowcom, którędy warto jechać, aby dotrzeć do punktu docelowego szybciej - mówi Jakub Wesołowski z firmy Yanosik.
Aby zweryfikować, która trasa pozwala na najszybsze przemieszczanie się pomiędzy miejscowościami położonymi na północ i południe od Legnicy, specjaliści z Yanosika i Be-Mobile wyznaczyli dwa punkty - początkowy i końcowy, a następnie połączyli je trzema różnymi wariantami przejazdu.
- Za punkt początkowy obraliśmy Gniewomierz, natomiast za końcowy - Rzeszotary. Dla tej relacji wytyczyliśmy trzy trasy przejazdu. Pierwsza przechodzi przez DK3 i S3. Druga przez centrum Legnicy - m.in. przez ul. Kościuszki, ul. Złotoryjską oraz ul. Piastowską. Trzecią zaś poprowadziliśmy przez Bartoszów - wyjaśnia Jacek Szaczuk z Be-Mobile. Dokładny przebieg tras prezentuje mapka.
Tak przygotowana analiza pozwoliła specjalistom z Yanosika oraz Be-Mobile na sprawdzenie, która opcja przejazdu między Gniewomierzem a Rzeszotarami będzie najszybsza.
- Aby nasze badania były wiarygodne, przeprowadziliśmy je w dniach: 14 - 25 września, w godzinach 15:00-18:00, z wyłączeniem dni weekendowych. Dzięki temu mogliśmy sprawdzić, jak kształtuje się ruch w godzinach szczytu, czyli wtedy, gdy większość mieszkańców Legnicy i okolic przemieszcza się między pracą a domem - dodaje Wesołowski.
Wyniki analizy prezentuje poniższy wykres. Widać na nim doskonale, że niezależnie od godziny przejazdu, najszybszą opcją na dotarcie do Rzeszotar jest przejazd DK3 i S3.
- Z naszej analizy wynika jednoznacznie, że kierowcy chcący przedostać się jak najszybciej z Gniewomierza do Rzeszotar, powinni zdecydować się na przejazd obwodnicą. Wybranie tego wariantu sprawia, że mogą oni zaoszczędzić nawet 8 minut. Jest to o tyle ciekawe, że droga ta, ze wszystkich trzech przez nas wytyczonych, jest najdłuższa. Ma 20 km, przy czym np. przejazd przez centrum jest o prawie 5 km krótszy - zauważa Jacek Saczuk.
Dane zebrane przez firmę Yanosik i Be-Mobile to cenne informacje dla kierowców poruszających się po Legnicy oraz jej najbliższych okolicach. Jednak nie tylko dla nich wyniki analizy mogą być przydatne.
- Wyniki tego typu analiz są również bardzo wartościowe dla władz miast czy operatorów dróg. Pozwalają bowiem na monitorowanie ruchu, a w dalszej perspektywie - usprawnianie go. To natomiast może stać się pierwszym krokiem do tworzenia tzw. Smart City, czyli miast wykorzystujących nowoczesne technologie do zwiększenia wydajności infrastruktury miejskiej - podsumowuje Jakub Wesołowski z firmy Yanosik.